Statystyczny
Polak poświęca ponad 1,5 godziny tygodniowo na odkurzanie. To daje nam
przeciętnie prawie kwadrans dziennie na tę czynność, a w skali roku odkurzanie
zajmuje nam aż 3,5 doby. To sporo czasu, wysiłku i
energii.
Podpowiadamy, jak wybrać sprzęt, który pomaga szybko uporać się z kurzem.
Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie
marki Zelmer przeprowadził w czerwcu 2015 badanie dotyczące odkurzania. O
nawyki i emocje związane z utrzymywaniem porządku zapytano reprezentatywną
grupę Polaków.
Czas
Kowalskiego pod lupą badacza
Spójrzmy na statystycznego Polaka. Według danych GUS
(Budżet czasu ludności, 2013 rok) na sen, jedzenie, mycie się czy ubieranie poświęca
on 78 godzin tygodniowo. Około 53 godziny spędza przy biurku lub wytęża siły
przy innej pracy, a ponad 9 – na dojazdy. I wreszcie prawie 12 godzin w
tygodniu zostaje na rozrywkę i życie towarzyskie, nie licząc oglądania
telewizji lub DVD (17,5 godz.). To bardzo napięty grafik. A jak wygląda na tym
tle sprawa odkurzania?
Ponad
90 minut tygodniowo
Jak wynika z przeprowadzonych przez markę Zelmer badań,
statystyczny Polak na odkurzanie przeznacza 95 minut w tygodniu. Czyli ponad
1,5 godziny swojego cennego czasu tygodniowo spędza na pozbycie się kurzu,
pyłków, roztoczy, sierści zwierząt, tzw. kotów i wszystkiego, co – pomijając
porozrzucane przedmioty i „brudne gary” – składa się na bałagan. Czy to dużo?
Osoby zajmujące się na co dzień domem i opieką nad dziećmi – powiedzmy to sobie
szczerze: przede wszystkim kobiety – czas ten zapewne wcale nie dziwi. Tak
naprawdę poświęcają ogółem na sprzątanie, zwłaszcza po swoich pociechach,
zdecydowanie więcej czasu. To samo powiedzą posiadacze kotów czy psów – bez
względu na to, czy pers czy dachowiec, york czy border collie – jeśli wylegują
się na kanapie, ich właściciel ma pełne ręce roboty.
Świątek, piątek czy niedziela – jakie to ma znaczenie?
Według badań marki Zelmer, połowa naszego
społeczeństwa odkurza dwa, trzy razy w tygodniu, a jedna piąta codziennie. Są
też tacy – tu znów chylimy czoła mamom i miłośnikom zwierząt – którzy odkurzają
nawet kilka razy w ciągu dnia. Mówimy o 2 proc. społeczeństwa, czyli co
pięćdziesiątym Polaku. Od skrajności w skrajność – tyle samo osób przyznaje, że
nie odkurza nigdy. Jedna czwarta Polaków sięga po odkurzacz raz w tygodniu. To
by się zgadzało z klasycznymi porządkami w dni, kiedy nie idziemy do pracy, bo co
piąty z nas odkurza tylko w weekendy. Niewiele mniej, bo 13 proc. wręcz
przeciwnie – sprząta wyłącznie w tygodniu. Ale wyjątki potwierdzają regułę.
Znakomita większość Polaków – aż 69 proc. – odkurza w zasadzie bez względu na
datę.
Nie czytamy
etykiet
Aż 41 proc. Polaków nie wie, że odkurzacze w ogóle
ją posiadają, zaś 16 proc. uważa, że nie stosuje się ich do odkurzaczy. A
tymczasem etykiety przyczyniają się do zwiększenia przejrzystości cech
produktów i pomagają w wyborze odkurzacza, bo ułatwiają porównanie parametrów
poszczególnych modeli.
„Na etykietach energetycznych znajdziemy informacje
techniczne, które pomogą w wyborze odkurzacza zarówno efektywnego, jak i
oszczędnego. Gdy odkurzamy dużo i często, przede wszystkim warto zwrócić uwagę
na klasę energetyczną, która jest oznaczona w skali od ‘A’ do ’G’. Między nimi
występuje bardzo duża różnica, bo sprzęt o klasie ‘A’ zużywa około połowę mniej
energii w porównaniu do klasy ‘G’. Podobnymi kryteriami należy posługiwać się
wybierając urządzenie, które będzie najlepiej dopasowane do powierzchni, które
sprzątamy, stawiając na najlepszą klasę skuteczności odkurzania odpowiednio dla
dywanów lub podłóg twardych” – mówi Karolina Machowska, ekspert ds. kategorii
odkurzaczy z grupy BSH, właściciela marki Zelmer.
Zdywersyfikowana oferta produktowa Zelmera, oparta na
unijnych dyrektywach, dzięki odpowiedniemu oznaczeniu pozwala klientom
precyzyjnie dobrać sprzęt do oczekiwań klientów. Odpowiedź na swoje potrzeby
znajdą wśród odkurzaczy tej marki np. alergicy czy wszyscy, którym zależy na
ochronie środowiska i własnego portfela.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET